نحوه تغذیه صحیح جوجه طوطی سانان

قبل از ورود به بحث اصلی چند نکته اساسی در مورد تغذیه جوجه طوطی قابل ذکر است

۱- نحوه ورود جوجه طوطی سانان ۱۰۰درصد به صورت قاچاق (Traffic Animal) می باشد و به صورت بسیار رقت انگیزی حمل و نقل می‌شوند.

۲- نحوه آموزش و نگهداری پرندگان در دنیای مجازی و کتاب های مختلف پرندگان دارای تفاوت های فاحشی می باشند و اکثر خریداران با خواندن این مطالب دچار سردرگمی می‌شوند .

لوازم مورد نیاز و نحوه تغذیه جوجه طوطی

۱- سرنگ گاواژ۶۰ سی سی مخصوص تنقیه،سوزن وسط
۲- شیلنگ سرم
۳- لیوان
۴- قاشق مربا خوری و غذاخوری یکبار مصرف
۵- سرلاک مخصوص پرندگان ، ببلاک شش میوه ( متناسب با سن و نژاد )
۶- آب جوشیده
۷- دستکش یکبار مصرف
۸- ماسک

لازم به ذکر است که در ایران سن جوجه های وارداتی بیش از ۵ روز میباشد و برای تهیه سرلاک باید این مطلب را درنظر داشته باشند. در سرلاک ها ی مخصوص جوجه طوطیها ،محصولات کامل نانوایی ،عصاره پروتئین های لازم مشق شده با منشاء گیاهی ،روغن و چربی های گیاهی،قند،موادمعدنی،ویتامینهای لازم سن رشد جوجه، متیونین ، لیزین، مخمر،عناصر کمیاب،پروبیوتیک(گونه لاکتوباسیلوس)و آنزیم های لازم مادری موجود میباشد.
• سرلاک تخصصی برای انواع لوریها که میوه خوار و شهد خوار میباشند با تمام پروتئین ،ویتامین و موادمعدنی مورد نیاز پرنده در نظر گرفته میشود.
• سرلاک مخصوص طوطی خاکستری آفریقایی ،کاکادو ،ماکائو حاوی امگا ۳ است.
لازم به ذکر است که سرلاک باید متناسب با وعده غذایی پرنده تهیه و مابقی آن دور ریخته شود .غذا دهی درجوجه ها باید در وعدههای غذایی زیاد و به میزان کم انجام شود .استفاده از سرلاک های تقلبی و یا تاریخ مصرف گذشته باعث بر هم خوردن فلور طبیعی و اختلالات گوارشی و در نهایت منجر به مرگ جوجه می‌شود. در صورت در دسترس نبودن سرلاک مختص طوطی سانان میتوان از سرلاک ببلاک ۶ میوه انسانی استفاده نمود.
تا چند سال اخیر پت شاپ داران برای بزرگ کردن جوجه طوطی ها خصوصاً در فصل بهار و تابستان به عطاری ها مراجعه و اقدام به تهیه آرد برنج و آرد نخودچی نموده و ترکیب این مواد به نسبت ۲ به (۲ قاشق آرد برنج+۱قاشق آرد نخودچی)و یا مخلوط سیب و بادام تازه ، را در اختیار پرنده قرار میدادند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سرلاک های متنوع با جیره مخصوص انواع نژاد طوطی سانان وارد بازار شد ه است.

دیدگاهتان را بنویسید