کک و کنه در سگ ها و گربه ها(علائم،پیشگیری و درمان)

کک وکنه در سگ ها و گربه ها

سگ ها و گربه ها مستعد ابتلا به انواع بیماری های پوستی هستند که علائم آن می تواند عفونت باکتریایی،جرب،قارچ،کنه یا کک باشد.ما در این مقاله آسیب های ناشی از لانه گزینی کک و کنه را در بدن سگ و گربه به شما ارائه می دهیم و نکاتی درباره پیشگیری و درمان،یادآور می شویم.

کک ها حشرات بسیار ریزی هستند که به صورت جهشی حرکت می کنند و معمولا از خون پستانداران تغذیه می کنند.در صورت گزیدگی حیوان با کک،محل گزش دچار تورم و قرمزی شده و ایجاد خارش شدید کرده و همین امر موجب خونریزی و زخم شدن پوست و در صورت عدم درمان به موقع سبب عفونت پوستی می شود.کک های ماده روی بدن میزبان خود تخم گذاری کرده و روزانه می توانند ۵۰ عدد تخم بگذارند و بر روی بدن میزبان می توانند حدودا ۱۰۰ روز زنده بمانند.رنگ آنها قهوه ای تیره است و قدرت انتقال از بدن میزبان به فرش،چمن،زمین،خاک را دارند.

کنه نیز انگلی ست که از خون پستاندران ،پرندگان،خزندگان و دوزیستان تغذیه می کند و یک کنه ماده می تواند هزاران تخم بگذارد و تخم هایش را در گیاهان کوتاه رها کند و این کنه های جدید منتظرند تا با آمدن جانور خون گرم محکم به آنها بچسبند و از خونشان تغذیه کنند.کنه ها با گزش خود سبب خارش پوست حیوان شده و می توانند ۴ تا ۵ میلی لیتر از خون او را بمکند.این موجودات در فصول گرم سال می توانند به زندگی ادامه دهند،برای همین در فصل بهار و تابستان و در جاهای مرطوب و گرم فعالیت می کنند و در زمستان تعداد آنها کم می شود و در حیوانات خانگی،کک ها و کنه ها بیشتر در نواحی کم مو مانند اطراف گوش،لا به لای انگشتان دست و پا،کنار چشم ها،اطراف لب،اطراف ناحیه تناسلی و کشاله ران ها،بر روی گردن و قسمت هایی از بدن که حیوان به آنها دسترسی ندارد لانه می کنند.

علائم:

  • خارش شدید پوست
  • بی قراری حیوان و چرخیدن به دور خود
  • زخم ها و خراش های پوست به دلیل خاراندن زیاد
  • ریزش مو به خصوص در ناحیه باسن و اطراف دم
  • افزایش ترشحات گوش حیوان
  • کم خونی در حیوان

 

پیشگیری:

بدن حیوان باید مرتب بررسی شود خصوصا در فصول گرم سال.

محیط اطراف حیوان باید تمیز و عاری از آلودگی باشد که می توان از شرکت های متخصص سم پاشی برای ضد عفونی کردن محل زندگی خود و حیوان استفاده کرد مخصوصا برای حیوان هایی که در باغ نگهداری می شوند.

استفاده از اسپری های ضد کک و کنه مخصوص سگ و گربه برای جلوگیری از بروز کک و کنه در حیوانات خانگی موثر است.بهتر است برای حیواناتی که در محیط باز زندگی می کنند،هفته ای یک بار از این اسپری زده شود و برای آنهایی که در خانه زندگی می کنند قبل از بردن به گردش استفاده شود.

شانه کردن موهای حیوانات خانگی با شانه های مخصوص می تواند از بروز این حشرات جلوگیری کند.

می توان از قلاده های ضد کک و کنه که بهتر است برای سگ ها و گربه هایی که در محیط های باز (باغ و ویلا)نگهداری می شوند استفاده کرد.

از قطره های ضد کک و کنه هم می توان برای پیشگیری استفاده کرد و از گردن به پایین روی بدن حیوان چکاند و ماساژ داد که حدودا یک ماه ماندگاری دارد و پس از حمام مجددا باید استفاده شود.

درمان:

اولین کار درمان کک و کنه تمیز کردن و ضد عفونی کردن محیط زندگی حیوان است و با توجه به نظر دامپزشک باید شامپو،اسپری و یا پودر ضد کک و کنه را برای حیوان تهیه کرد و با توجه به توضیحات پزشک از آنها استفاده کرد.

در صورت مشاهده این حشرات،آنها را با استفاده از پنس یا موچین از بدن حیوان جدا کنید به طوری که نیش هایش در بدن حیوان باقی نماند و بعد از مواد ضد عفونی کننده بر روی محل گزیدگی استفاده کنید.

شانه زدن حیوان خانگی نیز یکی از موثرترین روش برای از بین بردن این حشرات است که باید از شانه هایی که فاصله دندانه های آنها بسیار کم است و به راحتی لا به لای موها نفوذ می کنند استفاده کرد.به این ترتیب که یک ظرف آب گرم و شامپو مخصوص تهیه کرده و آنرا هم بزنید تا کف کند،شانه را در این محلول فرو برده و به آرامی روی بدن حیوان بکشید.

البته توصیه می شود که در صورت مشاهده کک و کنه در بدن حیوان،برای درمان به دامپزشک مراجعه کرده و با توجه به نظر وی مراحل درمان را انجام دهید.

تمامی محصولات ضد کک و کنه در پتشاپ کالج موجود می باشد.برای مشاهده و ثبت سفارش می توانید به پیج collegepetshop مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید